Nawiązanie współpracy z zagranicznymi firmami to dla wielu przedsiębiorstw wielka szansa na zdobycie nowych klientów, zwiększenie obrotów firmy oraz jej popularyzacje. Od czasów wejścia Polski do Unii Europejskiej i wstąpienia do strefy Schengen, współpraca z zagranicznymi firmami, funkcjonującymi na terenie Wspólnoty Europejskiej, stała się o wiele prostsza. Niemniej jednak, nie tylko firmy państw europejskich są nastawione na współpracę międzynarodową. W ostatnich czasach, dzięki gwałtownemu wzrostowi gospodarczemu takich państw jak Chiny czy Korea Południowa, Polska i Europa stają się coraz bardziej otwarte na współpracę z firmami azjatyckimi, a azjatyccy przedsiębiorcy coraz częściej decydują się na tworzenie inwestycji na terenie Europy.
Jak i gdzie szukać zagranicznego partnera biznesowego?
Współpraca z zagranicznymi firmami, a ściślej ujmując, jej nawiązanie może na samym początku wydawać się zadaniem trudnym do wykonania. Wiele osób pragnących znaleźć biznesowego partnera za granicą miewa trudności z określeniem jak się do tego wszystkiego zabrać i jaki powinien być pierwszy krok. Otóż pierwszym krokiem do tego, aby współpraca z zagranicznymi firmami była możliwa, jest opanowanie języka angielskiego, na poziomie umożliwiającym swobodną rozmowę. Znajomość języka angielskiego umożliwia bowiem uczestnictwo w różnego rodzaju konferencjach, seminariach czy też targach, które goszczą wielu przedsiębiorców z całego świata. Dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z profesjonalnej pomocy firm, zajmujących się organizacją współpracy biznesowej między przedstawicielami poszczególnych narodowości.
O czym należy pamiętać współpracując z zagranicznymi partnerami?
Współpraca biznesowa z przedstawicielami państw europejskich nie powinna sprawiać większych problemów organizacyjnych. Państwa europejskie nie dzielą bowiem znaczne różnice kulturowe, a kultura pracy jest we wszystkich krajach Wspólnoty podobna. Nieco trudniej jest w przypadku współpracy z przedstawicielami państw, takich jak Chiny czy Japonia. Kultura pracy krajów azjatyckich słynie z szeregu ściśle ustalonych reguł dotyczących zachowania podczas spotkań biznesowych. Niezwykle ważne jest zatem, aby przed rozpoczęciem współpracy z przedstawicielami państw, których etykieta i sposób zachowania w sprawach biznesowych znacznie różni się naszego, zdobyć odpowiednią wiedzę na temat dzielących nas różnic kulturowych. Taka wiedza pozwoli uniknąć dyplomatycznych wpadek, które w niektórych przypadkach, mogą zakończyć współpracę.
Dlaczego warto nawiązywać współpracę z zagranicznymi firmami?
Bycie krajem członkowskim Unii Europejskiej otwiera przed przedsiębiorcami zupełnie nowe możliwości. Wśród szeregu korzyści płynących ze współpracy z zagranicznymi firmami wymieniać można wzrost rozpoznawalności firmy, większe zyski, rozwój i możliwość dalszych inwestycji. Dla każdego przedsiębiorcy jest jednak jeszcze jedna, niezwykle istotna rzecz, którą zdobywają, decydując się na taki krok – jest to różnorodność doświadczeń i wiedza, której nie można zdobyć z książek.